Intervju med Sello. 

Så tar ni er försäljning till nya nivåer, med hjälp av marknadsplatser.

 

Som e-handlare vet du att det kan vara svårt att dra in nya besökare till din butik, samt att det krävs en hel del resurser för att sticka ut och synas digitalt. 

Synlighet är dock otroligt viktigt för att bli ordentligt sökbar och nå nya kunder. Vårt tips är därför att du mixar dina försäljningskanaler med marknadsplatser som har en stabil kundbas med bra räckvidd. Då får du ett bra komplement till din egen webbutik där du har möjlighet att nå betydligt bredare inför en eventuell kampanj, lagerrensning eller realisation. 

 

Vi hade nyligen förmånen att få prata med Mikaela Berglund, Head of Marketing and Communication på Sello. Vi passade då på att ställa några frågor till henne om just marknadsplatser, och hur e-handlare kan nyttja det för att ta sin försäljning till nya nivåer.  

Intervju - Mikaela Berglund, Head of Marketing and Communication på Sello

Till att börja med, vilka är Sello?
Sello är ett familjeägt företag vars största drivkraft är att hjälpa dig och din e-handel att öka försäljningen via marknadsplatser. I över 15 år har vi fått vara med och följa e-handlares väg mot framgång. Vårt team består av hungriga, ambitiösa och nyfikna individer som jobbar stenhårt för att hjälpa våra 2000 användare att nå ut till miljontals nya kunder och samtidigt spara tid genom att kunna knyta ihop alla system de använder idag.

 
Varför bör e-handlare använda sig av marknadsplatser?
Att sälja på marknadsplatser har blivit en stor trend som är här för att stanna. Vi har hjälpt hundratals säljare öka sin försäljning enormt genom att börja sälja på endast 2-5 marknadsplatser. Många marknadsplatser har i dagsläget en kundbas på 1-300 miljoner konsumenter, att koppla upp dig mot flera stycken ökar siffran med köpare exponentiellt, vilket ger en bra bild av hur mycket exponering marknadsplatser erbjuder dina produkter.

 

Att börja sälja globalt har aldrig varit enklare, genom att koppla er till Sello kan ni bli en internationell säljare och nå miljontals nya och lojala kunder.

 

Vilka möjligheter finns det för B2B försäljning via marknadsplatser?
Jag skulle säga att det beror lite på vad för typ av B2B verksamhet man bedriver. Vi har t.ex. en B2B säljare som erbjuder konsumentartiklar och som har lyckats otroligt bra på vanliga B2C marknadsplatser såsom CDON, Fruugo, Fyndiq, Campadre, Amazon, m.m. Säljer du redan på en B2B marknadsplats eller har kontakt med någon du skulle vilja börja sälja på men som Sello saknar koppling till idag? Hör av dig till oss så kikar vi på om vi kan bygga en koppling dit!
 
 

Vilka fördelar finns det med Sellos plattform?

   Attraktiv prismodell
Sello har en no-sale-no-cost prismodell vilket innebär att du inte behöver betala ett öre om du inte säljer något. Vår prismodell baseras helt och hållet på hur din försäljning ser ut per månad. Desto mer du säljer desto lägre kommer din provisionsnivå att bli. Oavsett om du har kopplat 1 marknadsplats eller 10 så kommer prismodellen att se likadan ut, vi tar aldrig extra betalt för att du lägger till en ny kanal. Uppsägningstid/bindningstid? Det tror vi inte på. Vi vill att du ska stanna för att du är nöjd med vår tjänst, inte för att du är uppbunden.

   Tidssparande
Vi hjälper dig att koppla ihop alla dina system till ditt Sello konto så att du har alla dina integrationer på ett och samma ställe. Det spelar ingen roll hur många system/marknadsplatser du har kopplat till ditt Sello konto, vi hjälper dig automatisera hela flödet så du slipper hoppa fram och tillbaka i flera system. 

   Gratis onboarding & support
I vår prismodell så får du även gratis onboarding & support helt utan extra kostnad. Med andra ord så hjälper vi dig att komma igång och ser till så att din försäljning tar fart. Din tilldelade account manager kommer även att följa upp dig regelbundet för att se till så att du får ut det bästa av Sello och marknadsplatser.


Vilken produktinfo kan inte marknadsplatsen leva utan?
Alla marknadsplatser har sina egna produktkrav, därmed är det lite svårt att ge ett generellt svar på denna fråga. Men i stort sett så kan vi starkt rekommendera att man har GTIN på alla sina produkter och att man har bilder av hög kvalitet. Om ni vill veta mer om GTIN kan ni läsa vår artikel tillsammans med GS1 Sweden här.
En riklig beskrivning som besvarar på konsumentens frågor är också av yttersta vikt. Men vanliga attribut som flertalet marknadsplatser vill att man anger utöver GTIN är: färg, storlek,  material, materialprocent, tvättråd (om man t.ex. säljer kläder).

 
Slutligen, hur snabbt kan en e-handel komma igång med Sello?
Att skapa ett konto på Sello kan du göra på ett par sekunder. När du gjort det kommer du bli kontaktad av oss för ett möte där du får gå igenom dina tankar, planer och försäljningsmål. Beroende på vilken marknadsplats du vill sälja på så kan det skilja sig tidsmässigt hur snabbt du kommer igång. Vissa marknadsplatser kan vi hjälpa dig att komma igång supersnabbt på, medan andra kräver mer tid då marknadsplatsen själv har flertalet valideringar som du måste klara för att gå live. Din onboarding manager på Sello kommer att vara med och hjälpa dig hela vägen tills du är live på marknadsplatsen.

 

 

 

Besök Sello i Vendre PartnerStore