Så skapar vi nöjda

kunder i din e-handel – Del 2

 

Vendre är en plattform som ska förenkla för dina kunder att göra affärer med dig. Det innebär att vi jobbar med hela upplevelsen från att kunden först kommer in i din butik tills efter att ordern är slutförd och kunden har sitt konto i din butik. Hur förenklar vi för din kund?

 

LÄS DEL 1

 

Personalisering 

Det finns effektiva sätt att anpassa de produkter och kategorier som dina kunder ser när de loggar in eller besöker webbutiken. Att visa rätt produkter högt upp på sidan kan göra skillnaden mellan om besökaren stannar eller lämnar. Vendre har flera olika lösningar för att öka användarvänligheten, snittordern och kundupplevelsen.

 

1. Sortera produkterna på senast köpta efter inloggningssidan

Skicka kunden till en sida där du personaliserar en lista med det mest intressanta för kunden. Alternativ som används och fungerar:

 

1. Deras senast köpta produkter

2. De produkterna de handlar oftast

3. Produkter som kunden har favoritmarkerat

4. De produkter som de har handlat mest men inte var med i den senast ordern.

 

Extra tips: I den listningen, visa köpknappar och antalsrutor för att göra det snabbt för kunden att lägga produkter i varukorgen.

 

2. Under mitt konto, visa de populära produkterna

Använd sidan för “mitt konto” till att ge kunden rekommendationer, visa de vanligaste produkterna de köper eller ge rekommendationer på “Andra som köpte dessa produkter köpte också” om du vill jobba med att bredda sortiment för kunden.

 

På kundens egna sida kan det också vara smart att lägga upp kampanjbanners eller kontaktinformation för kundens säljare / kontaktperson för att göra den mer personlig och värdeskapande.

 

3. Visa favoritmarkeringar högre upp i listningar

Ett annat exempel från min vardag är när jag går runt i en webbutik och ofta hittar flera produkter som liknar det jag är ute efter. Jag vet inte exakt vilken produkt jag ska gå vidare med men flera är intressanta. I vissa fall lägger jag båda i varukorgen för att senare bestämma mig, dock beror detta bara på att det inte finns en möjlighet att favoritmarkera produkterna.

 

Genom att skapa en favoritmarkering av produkter kan kunden senare gå igenom sitt urval och snabbare jämföra och välja produkt. Det är ett enklare steg att favoritmarkera än att köpa, både för att jag kanske har produkter i varukorgen som jag redan vet att jag ska köpa samt att det känns som en mindre barriär för mig att bara favoritmarkera.

 

4. Sätt samman kategorier åt dina största företagskunder

Har dina storkunder ett sortiment som är utvalda specifikt för dem? Skapa unika kategorier med deras bolagsnamn och lägg dem högst upp / först i kategoriträdet. Detta ger en känsla av anpassning till deras bolag och det skapar en trygg känsla att allt i den kategorin är korrekt upphandlat av företaget och steget till köp är enklare. Om din plattform har stöd för det kan du med fördel byta ut bakgrunden / headern eller något annat element och lägga in deras logo för att skapa ännu större känsla av anpassning till kunden.

  

5. Nytt menyalternativ: “Dina populära varor” 

Lite av en fortsättning på ovanstående punkter, men en intressant sak vi testade var att lägga till en kategori som helt dynamiskt genererade ut innehåll baserat på vad man köpt tidigare. Sorteringen var slumpmässig men visade alla produkter som man tidigare hade köpt. Detta var en av de populäraste kategorierna att besöka eftersom det enligt kunderna “Gick så snabbt att hitta rätt produkter”.

 

 

Säljer du till företag?
 
Läs mer