Så skapar vi nöjda

kunder i din e-handel – Del 1

 

Vendre jobbar med e-handelslösningar som ska förenkla för dina kunder att göra affärer med dig. Det innebär att vi jobbar med hela upplevelsen från att kunden kommer in i din butik tills efter att ordern är slutförd och kunden har eget konto.

 

I detta inlägg kommer vi beröra hur du kan öka kundnöjdheten med en smidig och enkel upplevelse för dina återkommande kunder. De är trots allt rätt viktiga att hålla nöjda, eller hur?

 

Undvik krångliga inloggningar

En av de mest grundläggande funktionerna i en e-handel är att kunder ska kunna ha sina egna konton. På kontot kan man se sina tidigare order och redigera sin information. Men det viktigaste för mig när jag handlar är enkelheten när jag kommer till kassan. Alla fält bör då vara ifyllda och det går snabbt för mig att slutföra köpet.

 

På de stora webbtjänsterna vi använder dagligen så som Google, Facebook, Twitter, mailklienter och liknande så är vi ständigt inloggade. Varför fungerar inte webbutiker på samma sätt?

 

Är inte något av det mest frustrerande problem med inloggningar? Först behöver jag komma ihåg vilken e-post jag använde, sen vilket lösenord som jag angav. Efter att mitt lösenord inte fungerade så behöver jag begära ut ett nytt. Bekräfta via en länk och dessutom sen få ett lösenord du inte har valt så du måste upprepa samma process igen nästa gång (om du glömmer bort igen).

 

Varför behandlas de viktigaste kunderna på det sättet?

 

När jag själv ska göra detta så möts jag alldeles för ofta av detta:

 

 

De vill att jag ska logga in igen. Det är det normala förfarandet men eftersom jag använder samma dator som när jag var inne här senast så finns ingen anledning för mig att jag inte stannar inloggad. Nu måste jag leta upp vilken e-postadress jag använde samt sen komma ihåg vilket lösenord. Allt för att bli utloggad igen innan nästa besök.

 


Hur fungerar det hos Vendre?

 

1. Kunden stannar inloggad (om kunden inte väljer att logga ut, såklart)

 

2. Du kan automatisera utloggningar, så att kunden stannar inloggad så länge som du vill

 

3. Om kunden inte sluför sitt köp men återvänder till din butik så är varukorgen sparad och kunduppgifterna i kassan är förifyllda

 

Detta ger fördelen att vi kan spåra kunden bättre mellan besök och samla in mer data om produkter de tittar på och vad de letar efter. Dessutom kan vi automatiskt skicka mail till personen att de glömt slutföra sitt köp, vilket ökar din konverteringsgrad.

 

 

Säljer du till företag?

 

Läs mer