Öka din försäljning med användargenererat innehåll

 

  

Konkurrensen på nätet blir allt tuffare, likaså e-handlarnas kamp om konsumenternas köpvilja och uppmärksamhet. För att öka konverteringsgraden krävs inte bara en genomtänkt funnel utan också att du som varumärke talar samma språk som din målgrupp och har ett engagerande innehåll på din sajt. Att använda användargenererat innehåll vid rätt touchpoints kan vara ett sätt att minska din bounce rate och öka engagemanget på din sajt. Ju mer engagerade dina besökare är i innehållet på din sajt, desto större sannolikhet att era konverteringar ökar.

 

 Användargenerat innehåll - vad är det?

 Att bygga ett starkt community för ökad försäljning och lojalitet

4 konkreta steg för att lyckas

 

 

 

Vad är användargenererat innehåll (UGC)?

Användargenererat innehåll, på engelska user-generated content (UGC), är en term som avser innehåll skapat av dina användare och kunder i digitala kanaler. Uttrycket refererar oftast till visuellt content som bilder och videofilmer, men omfattar även exempelvis blogginlägg och recensioner.

 

Genom att använda användargenererat innehåll på din sajt och i din webbshop kan du öka tiden som dina besökare tillbringar på din sajt. Detta då användargenererat innehåll ofta upplevs som mer äkta och genuint än stylade produktbilder, vilket leder till ökat engagemang. Konverteringsgraden ökar också ofta, då bilder på andra konsumenter som använder eller har köpt liknande produkter tenderar att locka till köp hos nya besökare. Med användargenererat innehåll kan du således på ett enkelt sätt öka din försäljning.

 

 

Så gör du för att lyckas - 4 konkreta steg

 

Att öka sin försäljning med användargenererat innehåll kräver omtanke och noggrannhet. Det finns några saker du behöver tänka på för att verkligen lyckas.

 

 

1. Våga fråga

För att få bra innehåll som matchar det du söker efter behöver du göra det tydligt för dina kunder och besökare hur och vad de ska bidra med. Kommunicera ut vilken typ av bilder du söker efter och vilken hashtag eller användarnamn de ska tagga för att bli publicerade i era kanaler. Använder ni en hashtag gäller det också att hitta en bra hashtag som är lätt att komma ihåg och inte används av något annat varumärke eller i annat sammanhang. Påminn din målgrupp ofta och i flera kanaler om hur de kan bidra; i er Instagram-profil, i nyhetsbrev, på en inspirationssida på er sajt, på startsidan, på produktsidor, med mera.

 

 

2. Be om rättigheter

Se till att alltid fråga om lov innan du använder någon annans bild eller video. Detta kan du göra genom att kommentera på den bild du vill använda och be personen som publicerat bilden att svara med en specifik hashtag om hen ger dig tillåtelse att använda den. I Flowbox plattform kan du automatiskt be om rättigheter med bara några klick, vilket sparar mycket tid.

 

 

3. Använda flera kanaler

När du har fått tillåtelse att använda en bild kan du distribuera den till dina digitala kanaler tillsammans med andra användargenererade bilder som du samlar in. Tänk brett! Det finns fler distributionskanaler än startsidan i din webbshop. Att bädda in användargenererade bilder i mejl och nyhetsbrev kan vara ett bra sätt att skapa engagemang då dina kunder ser att ditt varumärke uppskattar deras innehåll. Det bygger ett starkt community, vilket i längden ökar sannolikheten för att dina kunder ska fortsätta producera engagerande innehåll.

 

Har ni fysiska butiker med skärmar kan ni visa upp ett urval av användargenererade kundbilder för att demonstrera hur era produkter används i olika situationer och verkliga miljöer. Användargenererade bilder kan också användas i orderbekräftelsemejl, i banners och annonser på sociala medier och mycket annat.

 

 

4. Visa uppskattning

Glöm inte att visa tacksamhet till dina kunder och ditt community. Det är trots allt tack vare dem som du ständigt får nytt engagerande innehåll att använda i dina kanaler. Här kan du vara kreativ. Belöna de mest aktiva användarna med ett pris. Kanske kan du lotta ut produkter eller presentkort på regelbunden basis till den person som bidrar med den bästa bilden? Ett enkelt “tack” kan också vara tillräckligt ibland. Nyckeln till att lyckas sälja mer med användargenererat innehåll är att bygga ett starkt community. Och ett starkt community bygger på tacksamhet och bra kundrelationer.

 

 

Ta din strategi till nästa nivå 

 

Nu har du kommit en bra bit på vägen och förhoppningsvis har du fått med dig en del tips som kan hjälpa dig när du kickstartar din UGC-marknadsföring. Är du nyfiken på att veta mer eller vill få hjälp att komma igång?

 

Kontakta oss